De American Society for Quality – ASQ – heeft wederom een future report opgesteld gebaseerd op een uitgebreide wereldwijde consultatie. Je kunt deze studie downloaden. De eerste tabel laat zien wat de ASQ zoal op haar radar screen heeft staan: je ziet een behoorlijk verschuiving van focus op resource management, naar die van stakeholder management.

Op het eind van dit rapport worden de implicaties voor de kwaliteitsprofessional opgesomd. In deze blog vat ik een en ander samen, vertaald en gestructureerd tot behapbare brokken.

Veranderende omgeving van de kwaliteitsprofessional (KP)

  • HPO’s zijn in staat basiskwaliteit te garanderen en tegelijk open te staan voor nieuwe innovaties inzake kwaliteit. Dit behoefte een multiculturele synthese in plaats van een directieve monocultuur.
  • Het kwaliteitsdenken expandeert tot ver voorbij de bedrijfsgrenzen en dient te worden toegepast op maatschappelijke en globale problemen.
  • Er is een shift gaande van product kwaliteit naar kwaliteit van leven!
  • Toenemend bewustzijn van maatschappelijke vraagstukken – ver weg – die via toeleveranciers in de toenemende vervlechting van ketens op het bordje van de KP komen.
  • Wij zullen pas later kunnen pensioneren, enerzijds omdat we dat wellicht niet kunnen veroorloven, maar ook omdat we dan blijven leren en ons verder ontwikkelen


Nieuwe noodzakelijke competenties van de kwaliteitsprofessional

  • Kunnen functioneren in een multi-culturele omgeving en beter gebruik leren maken van diversiteitsverschillen (inclusief taalnuances, humor, ed.)
  • Focus op innovatie, creatieve veranderingen, waarde creatie, systeem denken en kunnen werken met daaraan gerelateerde methoden en technieken.
  • Doordat sociale verantwoordelijkheid (MVO) de doelstellingen van de organisatie beïnvloedt, dient de KP dit om te kunnen zetten in meetbare resultaten. Maak het onderdeel van de Balanced Scorecard.
  • Na ISO 9000 dient de KP kwaliteit (en milieu en MVO) onderdeel te maken van een integraal management systeem. Blijf je bewust van de intangible effects van MVO en ethiek.
  • Nieuwe technieken en inzichten genereren nieuwe (meet)methoden voor KP’s. Bovendien zal inspectie overbodig worden.
  • Toont nog meer het effect aan en toegevoegde waarden van kwaliteitsmanagement.
  • Kennis en ervaringen van KP’s zal in toenemende mate gedeelde worden met professionals vanuit andere disciplines. Vereenvoudig het jargon en verbeter de toegankelijkheid van kwaliteit.
  • Leer relaties aan te aangaan en te onderhouden met diverse belanghebbenden in de keten.
  • Hanteer deCradle-to-cradle gedachte of tenminste de full life-cycle context van de alle producten en materialen in het productie -en kwaliteitsproces.
  • Voorkom afval.
  • Anticipeer op nieuwe technieken en innovaties.
  • Maak effectief, statistisch gebruik van de toenemende hoeveelheid data die beschikbaar is en komt.
  • Stel ‘altijd’ de vraag “waarom”, voordat je tot uitvoering overgaat en blijf gefocust op waardencreatie voor de klant.
  • Technische vaardigheden zijn niet langer toereikend voor de succesvolle KP. Uitbreiding van de competentieset is gelegen in bijvoorbeeld systeem denken, verandermanagement, risico-management, slimme toepassing van statistiek, het ontwikkelen van kwaliteitsbewustzijn en financiën.
  • Kennis van kwaliteitsmanagement zal dieper in de organisatie en breder op de werkvloer beschikbaar komen waardoor de KP zich meer en meer als intern adviseur moet opstellen.
  • Blijf je leven lang leren!
  • Ontken nooit de harde feiten!
  • KP’s hebben de gouden sleutel in handen. Gebruik hem!

Ik ben erg benieuwd of u – met interesse voor kwaliteit – deze Amerikaanse aanbevelingen herkent en kunt waarderen.

Marcel van Marrewijk
Lid stuurgroep EFQM-NL

14 november 2008