Effectief leren in lerende organisaties
De dynamiek en ambiguïteit die kenmerkend zijn voor deze tijd vergen veel afstemming, experimenten en het snel leren van fouten. Vandaar dat in een complexe omgeving leren en innoveren van strategisch belang zijn. Hoe kun je het leren beter aansluiten op de strategische ambities van een organisatie? Hoe kun je leerprocessen effectiever maken? Hoe integreer je leerprocessen op de ‘werkvloer’ en hoe ondersteun je een lerende organisatie?
Deze update schetst eerst de fasegewijze ontwikkeling van het leren en innoveren in organisaties. Vervolgens staat het effectiever leren centraal: de driehoek – medewerker, trainer en werkvloer – wordt geanalyseerd. Inhoud, vorm, leerstijl en met name de aansluiting op de ‘werkvloer komen daarbij aan bod.
De ontwikkelmogelijkheden zijn een belangrijke motivator voor veel medewerkers. Werkgevers kunnen gerichte ondersteuning bieden om medewerkers ‘binnen’ te houden, en belangrijker, een betere fit tot stand brengen tussen capaciteit en uitdagingen en zodoende werken aan de realisatie van de ambities van de organisaties. Een organisatie investeert in de ontwikkeling van haar medewerkers, maar wat is het rendement?
Een mens leert door kennis en vaardigheden te verwerven. Een organisatie leert door de kwaliteiten van medewerkers effectiever in te zetten, door interactie en feedback te organiseren, beter samen te werken en als organisatie zich sneller aan te passen aan telkens veranderende omstandigheden.
Follow-up: de leerstijlmonitor en (mini)acadroom