Effectief ondersteunen van cultuurontwikkeling
Antropologen zijn wetenschappers die van oudsher gericht zijn op cultuur, maar het culturele perspectief is voor organisatieontwikkeling te belangrijk waardoor tegenwoordig ook moderne bedrijfskundigen relevante bijdragen leveren.
Cultuur is de ‘binnenkant’ van een organisatie, en omvat gedeelde waarden, gemeenschappelijke overtuigingen, onuitgesproken waarheden, een collectief ‘wereldbeeld’, rituelen (“Zo doen we dat hier!”), identiteit, de bedoeling en de ambities. Een cultuur kan de performance van een organisatie remmen, maar ook stimuleren. Bovendien, tref je in grotere organisaties meerdere culturen aan en de vraag wordt dan: hoe verhouden die culturen zich tot elkaar?
In de update wordt cultuur vanuit verschillende perspectieven belicht. De bijdragen van Edgar Schein (veranderkundige), Ken Wilber (filosoof), de fasegewijze benadering van de Cubrix/Spiral Dynamics en de antropologische aanpak zoals beschreven in het recent verkozen managementboek van het jaar, ‘De Corporate Tribe’ van Kramer en Braun, komen aan de orde.
Een organisatieverandering heeft per definitie een culturele dimensie. Door cultuur niet mee te nemen in een veranderaanpak kan een verandering niet duurzaam tot stand worden gebracht. In verschillende onderzoeken is geconcludeerd dat circa 70% van de veranderprojecten niet de doelstellingen realiseren. Het onvermogen cultuur mee te nemen is een belangrijke verklaring.
In de update gaan we ook in op een nieuw ontwikkeld instrument dat cultuur meetbaar maakt. De achtergronden en ervaringen met dit instrument komen daarbij aan de orde.
Optioneel: de cultuurprofiel
Blogs, columns en artikelen
Stilstaan bij vertrouwen
cultural-fit
Brexit, bullshit en no shit: het dichten van de maatschappelijke kloof