Goed nabuurschap – MVO en duurzaam ondernemen

 

goed nabuurschap - mvo en duurzaam ondernemenGoed nabuurschap is – naast goed werkgeverschap en ondernemerschap – een belangrijk performance gebied. Bij het inzetten en organiseren van mensen en middelen dient een organisatie altijd de impact op de samenleving in ogenschouw te nemen. De ethiek helpt daarbij. Het probleem is echter dat er vele ambitieniveaus zijn en dat de context en situatie grote invloed hebben welke keuzes daadwerkelijk worden gemaakt.

In deze module gaan we in op de verschillende ambitieniveaus van maatschappelijk verantwoord gedrag en niveaus van duurzaam organiseren. De publicaties van Marcel van Marrewijk, docent van deze update, op dit terrein zijn inmiddels meer dan 1.100 keer geciteerd in wetenschappelijke journals en één van de papers is opgenomen in de World CSR Encyclopedia.

In het kort samengevat introduceerde hij de volgende ambitieniveaus:

  1. Het basisniveau van MVO in Nederland is maatschappelijk aanvaardbaar gedrag: tonen dat je ja aan de regels houdt. Wat aanvaardbaar is wordt politiek bepaald.
  2. Individuele organisaties kunnen ambitieuzer zijn dan de voorschriften van overheden indien zij ervaren dat specifieke maatregelen en interventies winstgevend zijn of statusverhogend werken.
  3. Voor maatschappelijk betrokken organisaties’ impliceert duurzaam ondernemen het balanceren tussen de economische, ecologische en sociale belangen, daarbij voorbijgaand aan de minimale wettelijke verplichtingen en financiële overwegingen. Dergelijke organisaties willen accountable zijn, rekenschap geven en aangesproken kunnen worden voor haar impact op de samenleving en het milieu.
  4. De meest ambitieuze organisaties zijn voortdurend op zoek naar goed gebalanceerde, functionele oplossingen die economische, sociale en ecologische waarde opleveren, bij het eigen bedrijf alsmede bij de belanghebbenden (together win). Het streeft geen negatieve impact achter te laten en alle ‘afval’ een nieuwe toekomst te geven (circulaire economie). Het duurzaam denken en handelen is geïntegreerd in alle aspecten van de bedrijfsvoering.

Het belang van duurzaam – (DO) en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is te groot voor de specialisten alleen: het behoort tot het standaard kennisgebied van alle leidinggevenden.

Een organisatie heeft doorgaans een locatie, en dus buren en omwonenden, maakt gebruik van voorzieningen, zet medewerkers in en transformeert grondstoffen tot producten en diensten. Zodoende belasten organisaties het milieu en veroorzaken – naast welvaart en welzijn – ook uitputting en ziekten bij medewerkers (burnouts) en bedrijfsincidenten.
Iedere organisatie is daarom verantwoording schuldig aan de samenleving. Het is immers onderdeel van een groter geheel en daarin heeft een organisatie zich als een goede nabuur te gedragen.

Tegelijk kennen we de uitdagingen van de maatschappij. Met elkaar veroorzaken we de global warming, putten we onze fossiele bronnen uit en brengen we bij 15% van onze beroepsbevolking burnout-klachten teweeg!