Patiënt Vertrouwen Onderzoek

meetinstrument-3

  • Hét onderzoek dat aansluit op de strategische keuze dat de cliënt centraal staat!

 

Het Patiënt Vertrouwen Onderzoek (PVO) stelt een zorginstelling in staat na te gaan hoe gericht gewerkt kan worden aan de verbetering van de relatie met patiënten en cliënten. De insteek van het onderzoek – de vertrouwensrelatie – gaat voorbij aan gevoelens van tevredenheid die een cliënt ervaart inzake de bejegening door zorgmedewerkers en de waardering voor allerlei hotelaspecten, zoals de catering. Het PVO inventariseert de ervaringen van de patiënt. Waar loopt een patiënt op vast  – of  op leeg – en wanneer worden zijn verwachtingen overtroffen? De diverse baliemedewerkers, artsen, ondersteunende diensten, verpleegkundigen en leidinggevenden kunnen precies nagaan wat zij kunnen doen om een betere performance te realiseren.

Ook in het ontwerp van dit onderzoek stond de beleving van de patiënt centraal. Zo wordt het begrip patiëntwelzijn vanuit diverse persoonlijke drijfveren ‘gevuld’ en kunnen de resultaten van het onderzoek worden gerelateerd aan verschillende typeringen die patiënten zichzelf hebben gegeven: ervaren zij zichzelf als “wantrouwig en angstig, “volgzaam”, “in volledige overgave”, “mondig en kritisch”, of als “proactief en meedenkend”. Zo kunnen medewerkers beter inspelen op wat patiënten en cliënten werkelijk nodig hebben.

In het onderzoek wordt in het beoordelen van de professionals onderscheid gemaakt tussen vakmanschap, patiëntgerichtheid en mensgerichtheid. Ook de opkomende aandacht in de gezondheidszorg voor gastvrijheid en goed gastheerschap wordt in het PVO meetbaar gemaakt. Het gaat zelfs een stap verder: ook de mate van compassie, barmhartigheid en empathie wordt geëvalueerd.

Meer informatie of vraag een offerte aan via dit contactformulier.