Werkdruk en omgaan met schaarse tijd

werkdruk en omgaan met schaarse tijdBesef van tijd als transitiestrategie

Macht in organisaties richt zich op de zeggenschap over de meest schaarse productiefactoren. In het verleden was dat arbeid. Sinds arbeid werd vervangen door kapitaalgoederen, was kapitaal de meest schaarse factor. Kapitaal werd vervolgens productief gemaakt met kennis. Inmiddels is kennis real time beschikbaar en nu is tijd de meest schaarse factor.

Tegelijk gaan veranderingen in onze economie steeds sneller, waardoor het lijkt dat de tijd steeds korter wordt. Dit patroon verloopt zelfs exponentieel.

Waar schaarste heerst wordt strijd geleverd. Nu tijd het meest schaars en dus waardevol is, is het niet vreemd dat we nu een gevecht herkennen om grip te houden – en dus ook zeggenschap – over de versnellende tijd. Niet zo vreemd dat veel medewerkers klagen over werkdruk. Zij hebben het gevoel dat zij hun werk niet aankunnen in de hen beschikbaar gestelde tijd.

Feit of fictie? Is werkdruk een beleving of een objectief gegeven? Onderzoek van Eforis wijst uit dat de best presterende professionals indifferent zijn voor werkdruk, terwijl de minst presterenden er bijna altijd onder gebukt gaan. Wanneer is werkdruk stimulerend en wanneer is het schadelijk? En wat kun je er aan doen?

Maarten de Winter is de bedenker van de taaktuner, een instrument dat de taakdruk, tijdinflatie en versnippering van activiteiten vaststelt. Zo heb je objectieve gegevens als input voor een dialoog gericht op het beter organiseren van beloofbare afspraken.

Werkdrukbeleving raakt ook aan de ambities en de kwaliteit van de werkomgeving; de omgangsvormen tussen collega’s en met leidinggevenden; de ervaring, en kennis en vaardigheden van de medewerkers; de middelen en mogelijkheden waarmee professionals worden ondersteund en hun regelvermogen, of wel de mate van afhankelijkheid die medewerkers ervaren in het succesvol kunnen zijn.

De docenten Marcel van Marrewijk en Maarten de Winter zetten deze ingewikkelde materie helder uiteen en bespreken met deelnemers concrete situaties en de wijze hoe hier verbetering kon worden gebracht.

l

Blogs, columns en artikelen
Slow presteren
Slow chaos