Optimaliseren van processen en kwaliteit
Voor doelgerichte en winstgedreven organisaties is het van groot belang dat de processen goed zijn ingeregeld. Dat maakt dat de organisatie beter, sneller en goedkoper kan produceren dan concurrenten en dat een en ander keurig binnen het begrote budget blijft. Procesmanagement is met name in het beheersingsparadigma het organisatiegebied dat het meest bijdraagt aan de performance van een organisatie.
Proces en kwaliteit wordt terecht vaak in één adem genoemd. Processen behoren een product of dienstverlening tot stand te brengen die aan specifieke kwaliteitsnormen voldoen.
De update start met een overzicht van de fasegewijze ontwikkeling van proces- en kwaliteitsmanagement. Vervolgens staan een invloedrijke procesmethoden – lean six sigma – centraal. Deze aanpak heet klantgericht, betrekt de kennis van de werkvloer en is gericht op het elimineren van verspilling, het aanpakken van bottlenecks en het voorkomen van fouten. Toyota Kata is een meer een integrale filosofie – feitelijk de bron van lean – met zeer praktische aanwijzingen voor vaklieden, maar zeker ook voor leidinggevenden. Het laatste thema van deze update betreft de drie kwaliteitsgeneraties die congruent zijn met drie ideaaltypische organisatievormen: de bureaucratische organisatie, de rationele of winstgedreven organisatie en de professionele organisatie ditmaal inclusief vormen van zelforganisatie.
De update geeft een praktisch overzicht van de state of the art van proces- en kwaliteitsmanagement. Het geeft inzicht in praktische vervolgstappen die met zelfstudie of gerichte doorverwijzing opgevolgd kunnen worden.
Docent
De docent is Marcel van Marrewijk. Zijn cv, bio, publicaties en boekenlijst treft u hier. Voor deze update is relevant dat Van Marrewijk 12 jaar secretaris was van EFQM-nl, heeft bijgedragen aan een promotiepublicatie over drie generaties kwaliteitsmodellen en en heeft bijgedragen aan het boek ‘perspectieven van kwaliteit’. In zijn boek ‘succesvol organiseren in de zorg’ geeft hij een verslag van proces en kwaliteit van koplopers in de zorg en zijn ‘Handboek Organisatieontwikkeling’ is gebaseerd op een kwaliteitsmodel en processen zijn als één van de zeven organisatiegebieden gedetailleerd uitgewerkt.
Blogs, columns en artikelen
Implicaties voor de kwaliteitsprofessional
perspectieven-op-kwaliteit-fasegewijze-orientatie-op-kwaliteit
efqm